Saturday, December 11, 2010

teruk tol, ngee...

aku dh dpt result examku...
seperti yg dijangka... dan x dijangka pun ad, huhu...


ku akui masa tgk resultku tue...
aku cdih gile... mau ngis pun ad...
tp biase la... aku ni ssh tol nak ngis...
tp ble dh ngis, b'hri2 plk aku ngis kn, huhu...
yg pasti rs down pun ad tp salah spe???
dri sndri jgk tp xde la smpai putus asa...
akanku truskn perjuangan ini...
ala, ni bru ckit kn???
org lain prnh alami kegagalan...
dugaan... cabaran lbh besar dariku, right???
so, x perlu cdih2 sgt kn =)

td... aku layari my fvrt web...
http://www.iluvislam.com/ 
aku t'bc ni...



 dan artikel ni...



senyum pada kegagalan itu..
by Farhan Mat Salleh on Thursday, December 9, 2010 at 10:55pm
GAGAL!

PERNAH KAH ANDA MENJADI MANGSA GAGAL?????

SAYA RASA SUDAH PASTI....KEGAGALAN ADALAH KETAKUTAN YANG KITA TIDAK INGIN KAN DALAM KEHIDUPAN KITA,KITA SERING LARI DARI KEGAGALAN...APABILA GAGAL... SEMANGAT YANG MENCANAK-CANAK NAIK AKAN MERUNDUM KEPADA TAKAT SIFAR....JADI MARI KITA BERKENALAN SIAPA GAGAL SEBANARNYA... DAN SAYA MAHU ANDA SELEPAS INI MERUBAH PANDANGAN KEPADA IA DAN MENJADIKAN KEGAGALAN MEDIUM PENCETUS EVOLUSI DALAM HIDUP ANDA...

SAHABAT..SAYA JUGA PERNAH GAGAL..DAN MUNGKIN ANDA SAHABAT SAYA PERNAH JUGA MENGALAMI KEGAGALAN YANG SANGAT TERUK..APA YANG ANDA MIMPIKAN TIDAK MENJADI KENYATAAN..TIBA-TIBA SEMANGAT ANDA MENJADI LEMAH DEK KERANANYA...ANDA MERASA ALLAH SANGAT ZALIM..

NAMUN CUBA LIHAT DI SEBALIK KEGAGALAN ANDA ITU...INGAT ALLAH BERFIRMAN DALAM KITAB SUCI NYA:

ALLAH TIDAK MEMBEBANI SESEOARANG MELAINKAN DENGAN KESANGGUPANNYA...MUNGKIN ANDA AKAN KATA...
"ELEH KAU YANG TAK RASA APA YANGA AKU RASA"
YA..ANDA BETUL..TAPI SAYA CUBA UNTUK MELIHAT KEGAGALAN ITU SEBAGAI SATU BENDA POSITIF DALAM HIDUP KITA..CUBA BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH S.W.T....MANA MUNGKIN DIA SENGAJA UNTUK MELIHAT HAMBA NYA YANG TERLALU DIA SAYANG HIDUP DALAM KEGAGALAN SELAMANYA..TENTU ADA RAHSIA DI SEBALIK KEGAGALAN ITU..SUBHANALLAH..MAHA SUCI ALLAH YANG MAHU MENGETAHUI...

PERNAH USTAZAH SAYA BERCERITA,KEGAGALAN,HALANGAN DALAM HIDUP ATAU KEHILANGAN INSAN YANG DI SAYANGI ADALAH UJIAN DARI ALLAH........................ INI MUNGKIN UNTUK MENGHILANGAKAN KESUSAHAN PADA MASA AKAN DATANG..
contoh:anda mendapat halangan dari keluarga anda untuk menikah dngan calon pilihan anda...mungkin pada masa akan datang.setelah anda menikah dengan insan yang lain anda merasa diri anda sangat bersyukur kerana mendapat yg terbaik.
Allah tahu apa yang terbaik atau apa SAJA kelemahan kita..sebagai contoh anda mengharapkan cgpa anda 4.0 untuk menyambung dalam bidang kedoktoran..tapi anda hanya dapat 3.8 dan anda di tawarkan ke kursus lain seperti farmasi..jadi anda merasa hidup anda sudah tidak bermakna kerana anda tidak mendapat apa yang anda cita-citakan..tapi mungkin 10 tahun lagi anda akan merasa berterima kasih kepada ALLAH kerana megagalkan cita-cita anda..kerana jika anda menruskan dalam bidang kedoktoran anda akan menyesal dengan tekanan belajr dan akhirnya anda juga akan menangis..
Dalam wirid selepas matsurat maksudnya
''ya ALLAH.jangan engkau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri ..........................'

subhanallah..jadi ayuh kita senyum pada kegagalan itu..dan mata anda akan terbuka pada hikmah dugaan ALLAH... 

oleh itu...
senyum la wahai Fiezah Solehah...
dan truskn usahamu utk penuhi cita-cita
dan impianmu =)

No comments:

Post a Comment